lørdag 30. mars 2019

Oter i fjæra og kortnebbgjess i lufta


Oter (Bilde 1 - 7)




















Kortnebbgjess (Bilde 8 - 12)













Lørdagens fotoøkt rundt på Skatval resulterte blant annet i et nytt møte med oteren.

Denne gangen kom jeg over tre av dem,
høyst sannsynlig de tre ungene fra i fjor,
og som leikte seg nede blant steiner og tang.

Da jeg ble litt for nærgående,
smatt de inn i steinura innenfor, og borte var de.

Noen minutter seinere dukket en av dem opp igjen.
Da fikk jeg noen litt bedre nærbilder,
de tre første som jeg viser her.

Mellom sludd- og snøbygene som slo inn over Trøndelag i dag,
registrerte jeg flere små flokker med kortnebbgjess i lufta over meg.
De var på trekk nordover,
og går gjerne ned og beiter på stubbåkrer.

Det gjaldt nok for det ene individet på Vinge,
og en flokk på 25 som hadde gått ned og beitet sammen med rundt 100 sangsvaner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar