tirsdag 10. august 2010

Med kjeften full av smågnagere




Da er jeg tilbake etter ei uke ved Ottsjøen og Vålådalen, ikke langt unna Åre i Sverige. Området skulle vise seg å by på mange muligheter for en naturfotograf.

Jeg tvang meg opp noen morgener og kjørte rundt på småvegene. To morgener traff jeg på den samme revetispa. Siste gang hadde hun kjeften full av smågnagere som hun skulle mate ungene i hiet med.

Hun sprang rolig i vegkanten mens jeg kjørte ved siden av, sikkert minst 300 meter. Plutselig stoppet hun opp, la hele haugen av smågnagere på bakken og jaget etter nye byttedyr. Deretter fylte hun igjen gapet med de allerede døde smågnagerne og fortsatte langs vegkanten. Dette gjentok hun flere ganger.

Det virket ikke som hun brydde seg nevneverdig om den ivrige fotografen som satt i bilen med langtela hengende ut av vinduet. Til slutt stakk revetispa inn i skogen. Før det snudde hun seg mot meg og nærmest takket for følget. Tilbake satt jeg med nok en flott naturopplevelse!

3 kommentarer:

  1. Anonym20/8/10

    Ditta synst ej va kjempeartig Einar.
    Flotte bilder og en artig opplevelse.
    Helsing Kjell Ivar

    SvarSlett
  2. Anonym5/6/12

    子曰:“知者乐水,仁者乐山;知者动,仁者静;知者乐,仁者寿。”
    (main meaning:Confucius said, “The wise enjoy water, the humane enjoy mountains. The wise are active, the humane are quiet. The wise are happy; the humane live long lives. ”)

    欧阳修“山水之乐得之心而寓之酒也". Another famous writer fra Song dynasty whose name Ouyang Xiu, he takes pleasure in the hills and streams and expresses the feeling in his heart through drinking.(since he has no camera)

    SvarSlett
  3. Anonym19/11/18

    Heia. Vakkra bildar du har tatt. Kunne eg lagt inn ei bestilling på nokon spurveugle bildar?

    SvarSlett