Klar for den spesielle togturen langs deler av "King River"
Denne krana ble brukt til å heise kobbermalmen fra toget og over på båtene.
Restene etter pilarene under den store utskipingsbrygga
Denne plakaten forklarte hvorfor det ble etablert en jernbane fra "Queenstown" og til "Strahan"
Diesellokomotivet D1 snart klart til å trekke kupévognene oppover langt King River
Inne fra kupéen vi satt i
Dagens lokomotivfører
Endestasjonen for vår togtur var dette stedet
Det var fire fulle vogner på dette toget.
Ved endestasjonen fikk vi både prøvesmake og kunne kjøpe honning fra en lokal leverandør.
En godt soloppvarma "Tiger Snake" krøp etter hvert bort i skogen.
Fra regnskogen vi gikk litt i ved endestasjonen
Denne solide og lange brua tok oss trygt over den vannrike "King River".
"King River"
Lørdag 15. november var vi med på en spesiell togtur, fra "Strahan" ute ved kysten og en times reise innover, langs en jernbanestrekning som ble laget på slutten av 1800-tallet. Langs denne strekningen ble det fraktet kobbermalm fra gruvene i "Queenstown" og ned til havna i "Strahan".
Denne malmdrifta tok slutt på 60-tallet og jernbanen ble lagt ned. Noen tiår seinere ble det etablert en turistreise på denne strekningen, med passasjervogner og diesellokomotiver. Til å begynne med gikk den hele strekningen. Nå er deler av toglinja (den midterste delen) stengt, og det går bare slike turisttog fra begge endestasjonene.
Vi fikk vite mye om hva denne togstrekningen hadde betydd for gruvedrifta og for de to byene "Queenstown" og "Strahan".
Ved vår endestasjon "Lower Landing" fikk vi sett og tatt et par bilder av en velvoksen "Tiger Snake". I den nesten times lange pausen kunne vi gå rundt på trygge stier for å se nærmere på regnskogen, eller prøvesmake og kjøpte lokal honning i mange varianter. Vi nøyde oss med å prøvesmake.
På søndag skal vi ut på nok en guida tur i dette området. Det kommer det nok noen bilder fra søndag kveld.
Oi, en historisk jernbanelinje for malmfrakt. Må ha vært en herlig togtur og i den salongen! mvh EV
SvarSlettTakk Erling! Ja, dette var en flott togtur! Einar H
SvarSlett