søndag 30. juni 2024

Tett på to store elgokser på Skatval, 29.06.2024

Lørdag morgen stod jeg ekstra tidlig opp, i håp om å treffe på noen av de store elgoksene jeg vet går rundt på Skatval om sommeren og utover høsten.

Det skulle vise seg å stemme! I et av områdene jeg ofte har hatt møter med disse store elgoksene de siste årene, kom det to velvoksne eksemplarer opp av ei lita grøft de hadde fulgt bortover jordet.

Fra bilvinduet fikk jeg tatt mange bilder av dem i det de passerte forbi der jeg lot bilen stå stille.
Like etter gikk de over vegen, på rolig vis som alle skatvals-elger gjør. Der fant de saftig gras i en skråning som de beitet på.

Jeg kjørte rolig videre uten å forstyrre disse to prakteksemplarene i deres tidlige frokost.

Enda er ikke gevirene hos elgoksene ferdig utvokste. Det skal bli spennende å følge disse to videre utover sommeren. Særlig den ene med et større "fjølhorn" tror jeg kan bli ekstra stilig!

Jeg har en mistanke om at begge disse to elgoksene traff jeg på flere ganger på Skatval i fjor sommer og litt utover tidlig-høsten, før kona og jeg dro på vår tre-måneders rundreise i Australia.

lørdag 29. juni 2024

Dovrefjell 2: Inn i nasjonalparken vest for Grønbakken, 25.06.2024

Driva renner gjennom Grønbakken

NSB-hytta ved Grønbakken

Vakker jernbaneundergang

Mogop i frøstadiet

Bekkeblom

Skilt for nasjonalparken

Landskapsbilder tatt fra stien innover fjellet

Etter gåturen inn til Gåvålivatnet på østsida av E6 ved Grønbakken sist tirsdag, tok jeg like godt også stien fra Grønbakken på vestsida og innover i nasjonalparken.

Det er i dette området jeg ofte har støtt på moskus, og fått mange bilder av dem. På forhånd visste jeg at det var lite sannsynlig denne gangen. For, nå midt på sommeren har de fleste av de rundt 200 moskusene på Dovrefjell trekt enda lenger inn på fjellet.

Det viste seg å stemme. Jeg så ingen moskus, men hørte fra noen andre at en flokk gikk fem km lenger inne, da jeg nærmet meg toppen av lia der turstien går.

Da fikk jeg nøye meg med å fotografere noe annet. Valget falt på den vakre fjellplanten mogop. Der var jeg nok også litt sein ute, for alle mogopen som det var mange av ved Grønbakken, var forlengst avblomstret. Litt stilige var de fortsatt, med mye lenger stengel og frøene i dusker der de store blomstene lyste vakkert i gult og hvitt for noen uker siden.

Mest uvanlig denne dagene var nok været, med skyfri himmel, lite vind og nær 30 varmegrader!

Dovrefjell 1: Fra Grønbakken til Gåvålivatnet, 25.06.2024

Såerle hunn

Såerle hann

Rødstilk

Løvsanger

Parkeringa ved Grønbakken

Motiver langsetter kjerrevegen

Gåvålivatnet

Sist tirsdag, etter oppholdet ved Orkelsjøen, tok jeg turen opp til Grønbakken på Dovrefjell.

Der parkerte jeg bilen ved den store parkeringsplassen i svingen, og tok beina fatt langsetter den gamle kjerreveien som går inn til Gåvålivatnet.

Alltid er det godt med fugl å se etter denne vegen, så også denne gangen.

Etter kort tid kom jeg over et par med gulerle, av rasen såerle. De fikk jeg noen bilder av på kort avstand, sittende på steiner og bakken like ved vegen.

En tillitsfull rødstilk og en løvsanger fikk jeg tatt flere bilder av, i tillegg til mange bilder av det vakre fjellandskapet jeg vandret gjennom.